Forum klasy '2a' III Liceum Ogólnokształcącego w Rzeszowie
FAQ Szukaj Użytkownicy Grupy
Rejestracja Zaloguj

Geografia, Biologia, angielski, polski

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Klasa 2a Strona Główna -> Lekcje
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Koziołek:)




Dołączył: 03 Wrz 2007
Posty: 13
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz

PostWysłany: Sob 17:25, 09 Lut 2008 
Temat postu: Geografia, Biologia, angielski, polski

GEGRA
c) ropa naftowa -strategiczny surowiec energetyczny na świecie o wysokiej kaloryczności, o dużym stopniu zastosowania, wydobywa się ją z dna mórz przez co rosną ceny tego surowca
największe zasoby:kraje Basenu Zatoki Perskiej:
Główny producent: Arabia Saudyjska ;inni producenci: ZEA, Iran, Irak, Kuwejt, Katar ,Bahrajn ,ważna Cieśnina Ormuz
Rosja: Zagłębie Zachodniosyberyjskie, zagłębie Wojżańsko-Uralskie, Zagłębie Peczorskie
Stany Zjednoczone: Texas, Luizjana , Kalifornia, Alaska, Meksyk
Ameryka Południowa : Wenezuela (Maracaibo)
Europa: Wlk Brytania, Norwegia-z dna Morza Północnego
Afryka: Nigeria, Algiera, Libia, Egipt
Chiny i Indonezja
d)gaz ziemny- złoża towarzyszą ropie naftowej, wysokokaloryczny jego znaczenie i zużycie rośnie
USA, Rosja, kanada, Wielka Brytania, Norwegia, Holandia, Algieria
Zadanie domowe
Przeanalizuj na mapie drogi transportu ropy naftowej i węgla kamiennego

BIOLA
Do wcześniejszej lekcji
(…)Uzależnione są one od rodzaju komórki biorcy jak też od rodzaju użytego wektora np. kąpiel w CaCl2, usunięcie ściany komórkowej lub tylko jej uszkodzenie.
Zasady bezpieczeństwa obowiązujące w inżynierii genetycznej:
a)nie wolno wprowadzać genów odporności na antybiotyki do bakterii chorobotwórczych
b) nie wolno wprowadzać genów na toksyny do bakterii stanowiących tzw. Naturalną florę człowieka
c)wszelkie eksperymenty powinno się głównie przeprowadzać na szczepach bakteryjnych, które mogą żyć tylko w warunkach laboratoryjnych
Temat: Biotechnologia- rodzaje i zastosowanie.
1.Biotechnologia oznacza zastosowanie technologiczne, które używa systemów biologicznych organizmów żywych lub ich składników, żeby wytwarzać i modyfikować produkty lub procesy o określonym zastosowaniu.
2. Metody z zakresu biotechnologii są wykorzystywane od tysięcy lat przykładowo produkcja piwa jest procesem biotechnologicznym w którym wykorzystuje się fermentacje cukrów prostych przez drożdże.
3.Bakterie mlekowe wykorzystywane są w przemyśle spożywczym. Bakterie znajdują również zastosowanie w recyklingu i oczyszczaniu środowiska z zanieczyszczeń.
4. Biotechnologię można podzielić na:
a)tradycyjną- stosuje naturalne enzymy lub organizmy nie zawierające obcego materiału genetycznego
b)nowoczesną –stosuje organizmy, enzymy i białka zmodyfikowane genetycznie
5. W nowoczesnej biotechnologii stosuje się genetycznie zmodyfikowane organizmy takie jak : pałeczka okrężnicy (e. coli) lub drożdże do produkcji np. insuliny lub antybiotyków. Genetycznie zmienione komórki ssacze mogą być dostosowane do produkcji lekarstw. Biotechnologia to także transgeniczne zwierzęta i rośliny. Przykładem jest projektowanie roślin mogących rosnąć w specyficznych warunkach np. obecności lub braku pewnych związków chemicznych.
6. Naturalne metody modyfikacji genomu bakteryjnego:
a) transformacja – zjawisko i proces aktywnego pobierania DNA zwykle plazmidowego DNA przez organizmy jednokomórkowe najczęściej bakterie i drożdże
b) transdukcja-proces wprowadzania nowego genu do komórki przez wirusa

ANGIELSKI
Subject: Common mistakes from our essays . Passive Voice practice.
We can learn a lot while watching specialty TV channels
TV can teach us a lot about events happening all over the world.
on in ( I to sobie przekreśl) the world
TV is an inexpensive/affordable source of information and entertainment
Information niepoliczalne
You can find a lot of valuable information in this monthly
Value wartość
This news was interesting
Two pieces of news/information/advice/furniture
Most of (of przekreśl) people
Recreation –wypoczynek
20 th century
Medium/ media

Subject: Test correction
(I tu każdy miał sobie wypisywać to co chciał, zdania z którymi miał problem)
Na poniedziałek Word List przetłumaczyć i przynieść aktywator


POLSKI
Temat: „Fortepian Chopina” jak przypowieść o twórcy i jego dziele.

W tej muzyce była Polska. W utworach Chopina poeta dostrzega przemienioną w dziejowym procesie od czasów Piasta-kołodzieja, istotę polskości, najwyższe wartości narodowe. Ich znakiem jest „złoto-pszczoła” symbolizujące świętość(złoto) i pracowitość (pszczoła). Muzyka Chopina przedwcześnie została przerwana, zmarł mając zaledwie 39 lat. Kolejna strofa (7) zawiera filozoficzną zadumę nad dziełem genialnych twórców. Przykładami najwyższej doskonałości są dla Norwida dzieła : Fidiasza (rzeźbiarz), Dawida( psalmista), Ajschylosa (sztuki antyczne, teatr), Chopina (muzyk). Każdy z nich osiągnął doskonałą całość w sposób właściwy. Człowiekowi jednak ciągle czegoś brakuje. Odczuwa niedosyt. Ten niedostatek-„ BRAK” niszczy sztukę, sprawia, ze jest ona niezrozumiała w tym niedoskonałym świecie. Podmiot liryczny myślami przenosi się do Wa-wy . Zwraca się bezpośrednio do artysty (Chopina). Nawiązuje do komet, które kiedyś się tutaj ukazały. Mogły one zwiastować wybuch powstania styczniowego. Pokazuje obraz Warszawy z tego okresu. Kolejna strofa to nawiązanie do informacji o represjach, jakie spadły na warszawiaków po zamachu na gen Berga. Zniszczenie fortepianu artysty to poniżenie wielkiej sztuki przez współczesnych, co zdaniem poety jest koniecznym warunkiem zaakceptowania jej przez przyszłe pokolenia. „Ciesz się późny wnuku! Jękły głuche kamienie”
To odepchnięcie nie narusza jednak doskonałej „całości ideału”.

Temat: Wielcy ludzie w liryce C. K. Norwida.
„Do obywatela Johna Brown”
John Brown (1800-1859) amerykański farmer walczący o zniesienie niewolnictwa murzynów. Został skazany na karę śmierci przez powieszenie. Wyrok wykonano 2 grudnia. Zanim doszło do egzekucji, do protestów postępowej opinii światowej dołączył Norwid. Tekst ten stanowi poetycką odezwę autora, jest pełen emocjonalnego zaangażowania. Jest to list poetycki do Brown`a. Podmiot liryczny obawia się czy ten wiersz dotrze przed egzekucją do adresata. Czy kraj nazwany „ (…) ojczyzną wolnych” w istocie jest takim krajem. Egzekucja tego człowieka dla młodych Amerykanów może stać się szkołą przemocy, okrucieństwa. Kolejna strofa to opis egzekucji. Norwid chciał wstrząsnąć sumieniem społeczeństwa amerykańskiego. Nad głową orła stanowiącego element godła Stanów Zjednoczonych, znajduje się 13 gwiazd, które symbolizują 13 stanów. Podpisały one Deklaracje Niepodległości. Norwid mówi o 12 gwiazdach sugerując, że w jednym z nich ma miejsce zniweczenie wolności. W poezji Norwida noc oznacza czas okrucieństwa i cierpienia. W ostatniej strofie podmiot liryczny wspomina bohaterów walki o niepodległość Ameryki (Waszyngton, Kościuszko) dla których wolność i sprawiedliwość były najważniejsze. Norwid powyższy tekst uważał za początek pieśni-pierwsze ogniwo walki o ideały, za które zginął Brown. Sztuka nie może być obojętna na kwestie społeczne. Ma troszczyć się o najcenniejsze wartości i je ocalić. Jedną z cech poezji Norwida widoczną w tym tekście są przemilczenia, wielokropek, wykrzykniki, znak zapytania, skróty myślowe.

„Coś ty Atenom zrobił Sokratesie…”
Tekst podzielony jest na 3 części, W pierwszej autor wymienia bohaterów historii; Sokrates-mędrzec, filozof, skazany na karę śmierci przez otrucie. Na dziedzińcu więzienia, w którym filozof w 399r.p.n.e zakończył życie postawiono mu spiżowy posąg.
Kolejną postacią jest Dante Alighieri wygnany z rodzinnej Florencji, Zmarł w 1321w Ravennie, gdzie go pochowano. Symboliczny nagrobek postawili mu Florentczycy.
Kolumb zmarł w 1506r. W 1795 jego prochy przeniesiono na Kubę i pochowano w Hawanie (ma 3 groby). Następnie występuje postać Camoensie- poeta, pisarz , który żył w nędzy, jego pierwszy grób uległ zniszczeniu podczas trzęsienia Ziemi. Kościuszko ma 2 groby, jeden na Wawelu, a drugi symboliczny w Solurze. Ostatnią postacią jest Napoleon, który zmarł na Wyspie św. Heleny, a później jego prochy przewieziono do Kościoła Inwalidów w Paryżu. Mickiewicz nie został skomentowany. Po słowach „cos ty uczynił ludziom, Mickiewiczu?”- następują dwa puste wersy.
W drugiej części tekstu autor mówi, że wielcy ludzie zostają docenieni po śmierci. Wyraża swój pogląd na temat symbolicznych mogił. Uważa, że mieć wiele grobów, to tak jak nie mieć żadnego. Wiersz ten, jak wyraził się
I tu już więcej nie mam ale jest dosłownie 2 linijki[/b]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Klasa 2a Strona Główna -> Lekcje Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
MSHandwriting Theme Š Matt Sims 2004
phpBB  © 2001, 2004 phpBB Group
Regulamin